Proč mají internetové obchody tak pro zákazníky nevýhodné obchodní a reklamační podmínky?

Nakupování přes internet je dnes již běžnou záležitostí. Má mnoho výhod – nemusíme nikam jet, zboží je nám doručeno až do domu. Navíc nemusíme procházet několik obchodů, abychom našli to, co hledáme. Je to rychlé, přehledné a jediná nevýhoda zdá se spočívá v tom, že na danou věc budeme muset několik dní čekat.
balík uzamčených smluv

Při každém nákupu však musíme odsouhlasit obchodní a reklamační podmínky. Avšak popravdě řečeno, kdo z nás je opravdu čte? Navíc jsou obvykle schovány za odkazem a navíc psány typickým stylem smluv a malým písmem, takže ke čtení opravdu nezvou.

To však umožňuje obchodníkům, aby si tam dali i klauzule, se kterými by většina lidí příliš nesouhlasila. Jednou z nejtypičtějších je následné pravidelné zasílání reklamních e-mailů. Je sice pravda, že pro tuto službu je někdy vyhrazeno speciální okýnko, které je potřeba zaškrtnout, ovšem ve většině případů se skrývá právě v oněch smluvních podmínkách.

Ovšem zatímco zasílání propagačních e-mailů je něco, co je v podstatě neškodné, zvláště v dnešní době neomezených e-mailových schránek, najdeme zde i klauzule, které mohou zákazníka v určitých případech i poškodit.

Jednou z nejtypičtějších je nutnost, aby bylo v případě vrácení zboží neotevřené v původním balení. To může působit problém, neboť co když si ho vyzkoušíme, a zjistíme, že pro nás není vhodné? Jako příklad lze uvést většinu výrobků z nejrůznějších teleshoppingů, kdy zjistíme, že nefungují tak, jak nám reklama slibovala.

Problém však je, že zboží je zcela v pořádku, není tedy důvod k reklamaci. Zákazník se tedy v tomto případě může jen chytat za hlavu a proklínat se za unáhlenou koupi.
žena držící ceduli „smluvní podmínky“

Proč si ale obchody nastavují takovéto podmínky? Tak především se tím chrání. Musíme si připustit, že existují lidé, kteří jsou ochotni využít každou skulinku k tomu, aby získali nějaké peníze. Například pokud by obchod nepožadoval mít při vrácení zboží v původním obalu a neotevřené, snadno by se mohlo stát, že by jim zákazník poslal buď prázdnou krabici, nebo by danou věc takzvaně „vybral“, až by z něj zbyla jen kostra. Nebo by ho v nejlepším případě rozbil.

Mějme proto pochopení pro obchodníky, kteří se chtějí v prostředí tvrdé konkurence, která dnes na internetu panuje, alespoň trochu prosadit a vydělat si nějaké peníze. Koneckonců, pokud se chováte slušně, rozhodně vám nijak neublíží.